خدمات مشاوره و روانشناسی در رابطه با « بهداشت و سلامت جنسی در کودکان و نوجوانان »

تربیت را می توان رشد طبیعی استعدادهای آدمی دانست و تعلیم و تربیت جنسی یکی از پر رمز و رازترین و سخت ترین تربیت هاست . اغلب والدین خودشان درباره مسائل جنسی آموزش های لازم را دریافت نکرده اند و حتی ممکنست به سختی و با ناراحتی درباره این موضوع با والدین خود صحبت کرده باشند . جنسیت از لحظه تولد تا آخر عمر هر انسان نقش مهمی را در زندگی او ایفا می کند . کار اصلی والدین این است که اطلاعات لازم را در اختیار فرزندشان قرار دهند تا آنها بتوانند با آگاهی انتخاب کنند و زندگی خود را بنا نهند . اگر والدین بتوانند مسائل جنسی را با فرزند خود مطرح کنند و فضای مناسبی را برای گفتگوی باز توام با احترام و شرم و حیا بوجود بیاورند ، در سنین بلوغ و نوجوانی هم می توانند به خاطر همین فضای باز ، راهنمایی های لازم را در اختیار فرزندشان قرار دهند اما اگر به موقع اقدام نکنند تعلیم و تربیت جنسی نه برای آنها و نه برای فرزندشان طبیعی نخواهد بود و هر دو طرف از نزدیک شدن بهم احساس ناراحتی خواهند کرد و این خطر وجود دارد که کودکان و نوجوانان پاسخ های خود را از منابع غیرمعتبری همچون همکلاسی ها ، منابع اینترنتی و … تامین کنند .

هنوز والدین در پاسخ به سوالات عادی فرزندان خود ( مانند « من چطور بدنیا آمدم ؟ » ) یا در مورد آماده کردن فرزندان برای روبرو شدن با تغییرات جسمی ( مانند دوره قاعدگی ) دچار مشکل هستند . هنوز والدین رفتارهای جنسی طبیعی و غیرطبیعی را نمی توانند از هم جدا کنند .

والدین باید بر اساس سطح کنجکاوی و نیازهای فردی فرزندشان به تعلیم و تربیت جنسی او بپردازند و اطلاعاتی بیشتر یا کمتر از آنچه فرزندشان به دنیال آن هست ، ندهند .

وقتی کودکی ۵ ساله در مورد چگونگی و بوجود آمدن بچه می پرسد ممکن است این پاسخ خوشحال کننده باشد که بچه در جای خاصی درون شکم مادر رشد می کند و بزرگ می شود و ببوجود   می آیند . اما یک کودک ۸ ساله ممکن است بخواهد بدا ند که چگونه  این بچه وارد شکم مادرش شده است ؟

با افزایش سن و میزان درک ، یک کودک ۱۱ ساله ممکن است بخواهد حتی بیشتر از این بداند و والدین با گفتن این که چگونه یک مرد و زن به یکدیگر علاقمند می شوند و تصمیم می گیرند با هم رابطه جنسی داشته باشند، می توانند به وی کمک کنند.

چنانچه شما والدین گرامی در رابطه با برطرف کردن نگرانی های خود ، زمان شروع تربیت جنسی ، نحوه صحبت کردن با فرزندتان در مورد مسائل جنسی و چگونگی آموزش پیشگیری از سوء استفاده جنسی به فرزندتان نیاز به راهنمایی دارید ، می توانید اطلاعات مناسب و کافی را از یک مشاور کودک – نوجوان دریافت کنید . درک بهتر از مسائل جنسی کودکان باعث می شود تا بهتر بتوانید آموزش ها و راهنمایی های لازم را به فرزندتان ارائه دهید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *